fbpx
שקופית קודמת
שקופית הבאה

מסעות זה השטח שלנו

טיול ג'יפים בנהיגה עצמית

מאחורי ההגה: איך תתכוננו לטיול ג'יפים בנהיגה עצמית?

כתב: עופר כץ

אתם מתכננים את החופשה הבאה שלכם, מסתכלים על מפת העולם, בודקים טיסות ושואלים את עצמכם: לאן המסע הבא? יש אלפי דרכים לטייל בעולם, אבל אם אתם מחפשים דרך מיוחדת, שמזרימה  את האדרנלין ומגרה את החושים  – טיול ג'יפים בנהיגה עצמית – בהחלט יכול להיות המסע הבא שלכם.

מהו בדיוק טיול ג'יפים בנהיגה עצמית? כפי שהשם מרמז, מדובר בחוויה שבה אתם, הנהגים, חוקרים בעצמכם את הטבע הפראי, נוסעים בדרכים לא מוכרות וחווים חוויות בלתי נשכחות. זאת הרפתקה שבה אתה, כן, אתה – מכניס את המפתח, מגביר את המנוע, ויוצא לדרך. כי זה לא רק האבק שאתה מעלה מאחורי הג'יפ, זה גם החופש שאתה מרגיש בנהיגה ואם אתם רוצים להרגיש את החופש הזה, יש כמה דברים שכדאי לדעת רגע לפני שיוצאים למסע:  

  1. הכנה היא המפתח להצלחה
    המדען בנג'מין פרנקלין אמר ש"הכנה היא המפתח להצלחה" וזה מתאים במיוחד לטיול ג'יפים. הג'יפ שבו תנהגו הוא כמו שותף לדרך ואנחנו לא מדברים רק על חלקי הג'יפ המכניים (אם כי זה מאוד חשוב), אלא גם על הציוד שתביאו איתכם לטיול: הג'יפ צריך להיות מאובזר בציוד חילוץ – כגון כבלים ורכיבים לתיקונים קלים וכמובן, אמצעים להחלפת גלגל בשטח במקרה של פנצ'ר. הכנה טובה היא זו שמכינה אותך למקרה הגרוע ולכן, ערכת עזרה ראשונה, אמצעי ניווט ואמצעים לטעינה חשמלית (כמו בטרייה נטענת) הם ציוד בסיסי שצריך להיות במסע שלך. על פניו, ההכנה יכולה להראות מייגעת או מיותרת, אבל כך תבטיחו שתגיעו למסע בצורה הטובה ביותר ותוכלו להתמודד עם כל מה שעשוי להימצא בדרך. זה לגמרי יכול להיות ההבדל בין חוויה חיובית וחוויה שתרצו לשכוח.
  2. הבנה של המסלול
    לא משנה אם אתם מטיילים במדבר הלוהט של מרוקו או בהרים המושלגים של קפדוקיה, הבנה של המסלול חשובה מאוד. כדי להנות  ולהתמודד בהצלחה עם האתגרים שתפגשו בדרך, צריך להבין ולהכיר את המסלול שבו אתם עומדים לטייל : קראו באינטרנט, בספרים או במדריכים שונים, שוחחו עם אנשים שהיו באזור, למדו על המאפיינים, בדקו מהם הנופים שתראו, איזה אתגרים עלולים להמצא בדרך ומהם הסיכונים האפשריים? תכנו את המסלול שלכם בהתאם ליכולת הנהיגה שלכם ושל חבריכם לטיול   לדוגמה: אם אתם רוצים להגיע למקומות שבהם הדרכים מאתגרות, אולי תרצו לקחת איתכם מדריך מנוסה. אחרי שתכירו את המסלול, תוכלו להכין את עצמכם בהתאם. למשל, אם המסלול עובר באזורים יבשים, חשוב שיהיו לכם מספיק מים ואם המסלול מכיל עליות תלולות, אולי תרצו לבדוק את המערכת ההידראולית של הג'יפ לפני היציאה לדרך. בכל מקרה, חשוב שתדעו לתקן פנצ'רים ולהתמודד עם הפתעות אחרות בדרך.  הבנה טובה של המסלול תביא לחווית נהיגה מהנה ותמזער את הסיכונים של חוויות פחות נעימות.
  1. נהיגה בבטחה
    על פי טומי מאקינן, נהג הראלי מרובה התארים, "נהיגה בבטחה היא לא רק שאלה של טכניקת נהיגה, אלא בעיקר שאלה של גישה נכונה". כן, זה נכון – אתם במסע ג'יפים, אבל זכרו תמיד שהבטיחות שלכם ושל החברים שאיתכם בג'יפ היא העיקר. אם אתם מרגישים שהמסלול מסוכן או מעבר ליכולתכם, אל תהססו לחזור אחורה או לקחת מסלול פחות מאתגר. לעולם אל תנהגו במהירות גבוהה במסלולים מוכרים או לא מוכרים, ותמיד שמרו על מרחק בטיחות מרכבים אחרים במסלול. אין ספק שההתרגשות מהמסע והרצון לגלות מקומות חדשים יכולים לרגש, אבל  גישה נכונה, שכוללת כבוד לטבע, שמירה על חוקי התנועה, וכמובן, נהיגה בבטיחות היא מרכיב בלתי נפרד מטיול מוצלח.
  1. אל תעשו את זה לבד
    זה כנראה הטיפ החשוב ביותר בנוגע לטיול בחו"ל בנהיגה עצמית: אל תעשו את זה לבד. נהיגה בג'יפים היא חוויה שמתרחשת בצוות. המסע מתרחש כמו משחק כדורסל שבו לכל שחקן יש משימה שלו. צוות הג'יפ הוא יותר ממספר האנשים שלו. כל אחד בג'יפ יכול לתרום משהו – אחד מצטיין בנהיגה, השני מכיר גיאולוגיה, מישהו יודע להצחיק ברגעים הכי מאתגרים או אולי הוא מאסטר שף לארוחה בשטח? 

אחד היתרונות המשמעותיים בנהיגה בקבוצה הוא שאתה לעולם לא לבד. אם יש לך בעיה, תמיד יהיו איתך אנשים שמוכנים לעזור ולתמוך בך. זאת יכולה להיות תמיכה פיזית, אם הג'יפ שלך נתקע בבוץ – אבל זו גם תמיכה מנטלית ורגשית. יכול להיות שהתחושות מורכבות, הלחץ גובר או שהעייפות מתחילה להשפיע. ברגעים האלה, חברי הצוות שלך יהיו שם כדי לעודד ולעזור לך להתגבר, להפחית את הלחץ, ולתמוך בך כשאתה צריך אותם. זאת יכולה להיות שיחה מנטלית או יד שמונחת לרגע על הגב, תמיד יהיה מישהו שמבין את מה שאתה חווה.
בנוסף, אם יש לך יכולות ומיומנויות מיוחדות, למשל: נהיגה בשטח מאתגר, אתה יכול להשתמש בהן לטובת הקבוצה. במקרה ההפוך, אתה יכול להישאר רגוע ולסמוך על המיומנויות והידע של אחרים בקבוצה. היכולת להסתמך על קבוצה טובה ומגובשת משמעותית להגברת ההנאה ולבטיחות במסע.

אז כשאתם פותחים מפה ומתכננים את הטיול הבא שלכם דעו שבמאגמה מתמחים בכל האלמנטים שתיארתי פה. במאגמה מקדישים חודשים ארוכים להכנת המסע ויוצאים למסעות הכנה חוזרים ונשנים עד להכרות מצוינת עם היעד ובניית המסלול המושלם.
הכנת המסע כוללת כמובן גם את הכנת הציוד המתאים כגון ציוד חילוץ, ציוד רפואי ( לא פעם, יצטרפו למסע גם רופא או רופאה כחלק מהצוות המוביל במסע והשמירה על בטיחות המטיילים)
תוסיפו לזה את ההקפדה על נהיגה בטוחה ויצירת קבוצה מגובשת – ותוכלו להתחיל להרגיש איזה מסע מעולה אתם עומדים לחוות.

נותרה רק שאלה אחת :  לאיזה מסע ג'יפים בנהיגה עצמית היית רוצה לצאת איתנו?

עופר כץ מוביל ומלמד נהיגת שטח בארץ ובעולם. מומחה בטיחות, חובב מסעות וטבע.  

צילמה: צופיה שלסקי

דילוג לתוכן