fbpx
שקופית קודמת
שקופית הבאה

מסעות זה השטח שלנו

עמק האהבה בקפדוקיה

נוף של אהבה: גאולוגיה, היסטוריה ואדרנלין בעמק האהבה בקפדוקיה

מאת:  ד"ר יאיר אמיתי

מכירים את הרגשה של להתעורר בתוך סרט הפנטזיה האהוב עליכם? ככה בדיוק הרגשתי כשהגעתי  לעמק האהבה בטורקיה.  אחד מאותם מקומות שאי אפשר להאמין שהם באמת קיימים, עד שאתה שם, מולם. כזה הוא עמק האהבה: אחד האתרים המרהיבים והייחודיים של טורקיה, אבל למה מדובר על "אהבה", ומה הקשר של גאולוגיה והיסטוריה לאזור זה? התשובות יגיעו במסע שאנחנו עומדים לעשות יחד:

קפדוקיה, שבמרכז תורכיה, מורכבת משכבות של טוף: אבן גיאולוגית רכה שנוצרה מאפר געשי שנפלט מהרי הגעש שסביבה. כאן בדיוק נמצא גם עמק האהבה שהוא קודם כל סיפור אהבה של כדור הארץ עצמו.
העמק, הוא תוצאה של מיליוני שנים של אירוזיה (תהליכי בליה) שהשאירו את חותמם על האזור. המים, הרוח והטמפרטורות המשתנות, בשילוב עם הקרח, הגשם, והרוח, הם האמנים שאחראים ליצירה המרהיבה והם אלה שיצרו במהלך הזמן, תבנית חדשה של הנוף: צורות גאולוגיות ייחודיות שידועות בשם "פטריות קפדוקיה" : בסיס רחב של אבן חסינה למים, עם "כובע" של אבן רכה יותר שהמים חרטו בה. יש כאלה שראו בתצורות האלה סימבולים פאליים והם כנראה אלה שזיכו את העמק כולו בשם "עמק האהבה".

מכל המסלולים שאפשר לבחור בהם בקפדוקיה, הטיול לעמק האהבה הוא אחד המיוחדים ביותר, מהסיבה הפשוטה שהוא מאפשר לך לראות את הנופים המדהימים של האזור מזווית שאי אפשר לראות משום מקום אחר. כשהגעתי לשם בפעם הראשונה רציתי לצעוק לכל העולם: "האהבה היא עמק"! אבל האמת היא שהעולם כבר מזמן גילה את עמק האהבה: התרבות הביזנטית, הרומית, ואפילו החיטים, כולם חיו באזור הזה לפני אלפי שנים והאזור שימש מקלט לקהילות שונות: ממסדרי נזירות ועוד לתושבים שחיו בערים שלמות שנחצבו בתוך הסלעים. אומרים ש"אין מקום כמו הבית", אז מה לגבי בית שממש מחורר בסלע?

ואבל זאת לא האהבה היחידה שנפגוש כאן, כי אנחנו פה גם מתוך אהבה לג'יפים: אין ספק שקפדוקיה היא אחד המקומות שבהם אפשר להרגיש את האדרנלין משתחרר כשחולפים בין הסלעים הגבוהים והמפתיעים של העמק ובתוך הערוצים הקטנים והצרים. כשהג'יפים עוברים  בין הפטריות הגאולוגיות של העמק, החוויה משעשעת ומרגשת וזו דרך מרהיבה לחוות את עמק האהבה ולהרגיש מקרוב את רוחן של האבנים הקדומות שנושבות בעמק.

טיול ג'יפים בעמק האהבה הוא חוויה שלא ניתן לחוות בשום מקום אחר שמורכבת גם מהחופש לגלות את האזור בדרך שבה אנחנו בוחרים והופכת את החוויה למשהו חד פעמי.

וכך, בין ההיסטוריה המרתקת והאדרנלין של הג'יפים, עמק האהבה ממשיך למשוך אליו אנשים מכל רחבי העולם ואני מקווה שאתם, כמוני, תתרגשו לפגוש אותו, לנהוג בין "הפטריות" המוזרות והמרהיבות, לחקור את המנהרות הקדומות, להניח את הראש על הסלעים החמים,    ולחפש את מקומות המסתור של הנזירים הקדומים.

והנה שאלה לסיום: מה האהבה שלכם? האם היא גאולוגיה, היסטוריה, או סתם נסיעה כיפית בג'יפ? לא משנה מה תהיה התשובה, עמק האהבה מחכה לכם.

ד"ר יאיר אמיתי הוא איש שטח וטבע, חוקר תרבויות ברחבי העולם, מרצה ומדריך. 

דילוג לתוכן